Laat je klant zelf ‘customizen’

Ik vertel natuurlijk helemaal niets nieuws als ik zeg dat ‘beleving’ tegenwoordig een soort toverwoord is in foodservice. Om als foodservice ondernemer het verschil te kunnen maken, moet je veel aandacht besteden aan de zogenaamde ‘customer experience’. Maar wat is dat dan? En is het moeilijk om zo’n ‘customer experience’ te bieden? Volgens mij valt dat wel mee.
Waar het bij het bieden van beleving in de basis om draait, is dat je je klant iets biedt, dat net even anders is. Door in te spelen op trends en door je gasten meer te betrekken bij de gerechten die je hen serveert.

Vind je dit nog steeds een beetje vaag? Laat ik dan proberen wat concreter te worden. Veel restaurants en cateraars hebben tegenwoordig wel één of meer noedelgerechten op het menu staan. Oosterse gerechten zijn nu eenmaal trend en zeker een noedelgerecht is snel en makkelijk te bereiden. Nu kan je natuurlijk zo’n gerecht helemaal ‘af’ uitserveren, maar dan laat je eigenlijk een simpele kans liggen om meer beleving te brengen. Je kan er ook voor kiezen om je gast het gerecht zelf te laten afmaken. Gewoon door er wat verschillende toppings bij te serveren. Zoals bijvoorbeeld vers gesneden lente-uitjes of bieslook. Of korianderblad, basilicum, gesneden rode peper, peterselieblad, limoenschijfjes of noem maar op. Er zijn zoveel toppings te bedenken, waarmee je gast zijn gerecht zelf kan versieren en waarmee hij naar zijn persoonlijke smaak kan ‘customizen’. En heb je geen tijd voor het snijwerk, kun je ook altijd kiezen voor kant-en-klare toppings. Zoals gebakken uitjes, seroendeng, kroepoek en emping. Of voor een lekker ketjap of chilisaus.

Door je gast zijn gerecht zelf te laten aanpassen aan zijn persoonlijke smaak, haak je eigenlijk heel simpel in op een belangrijke trend van nu. En ik denk dat je zo ook heel gemakkelijk wat extra kan rekenen. Mooi meegenomen toch?

Han Go

Reageer